ALGEMENE VOORWAARDEN LEUDAL DUURZAME SYSTEMEN B.V. (LDS Energy)
Versie 2023.1 Gedeponeerd op 19 april 2023 bij de Rechtbank Limburg, locatie Maastricht, onder aktenummer 4/2023 AL.
Definities:
Opdrachtnemer/wij: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Leudal Duurzame
Systemen B.V., statutair gevestigd te gemeente Nuth, kantoorhoudende te (6367 AW) Voerendaal aan
het adres Oude Midweg 1 ingeschreven in het handelsregister van Kamer van Koophandel onder nummer
14129173 (de aan Opdrachtnemer gelieerde rechts- en natuurlijke personen kunnen in voorkomend
geval ook een beroep doen op deze algemene voorwaarden).
Opdrachtgever/hij: de in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelende wederpartij die met
Opdrachtnemer een overeenkomst sluit, heeft gesloten of over de sluiting daarvan onderhandelt
betreffende de verkoop en/of levering van goederen, alsmede over de montage door Opdrachtnemer.
Opdrachtbevestiging: zoals gedefinieerd in artikel 3.1.
Schriftelijk: per brief, per telefax of langs elektronische weg.
Artikel 1 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden/algemeen:
1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op al onze aanbiedingen, offertes en leveringen
alsmede op alle (aanvullende) overeenkomsten, waaronder ook overeenkomsten die
samenhangen met en/of voortvloeien uit overeenkomsten, tussen Opdrachtnemer en
Opdrachtgever.
1.2. Aanvullende en/of afwijkende voorwaarden – waaronder mede algemene voorwaarden worden
verstaan – van Opdrachtgever maken geen deel uit van de overeenkomst tussen Opdrachtnemer
en Opdrachtgever en binden derhalve Opdrachtnemer niet, tenzij Opdrachtnemer de
voorwaarden van Opdrachtgever schriftelijk geheel of gedeeltelijk aanvaardt. De
toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de
hand gewezen.
1.3. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts bindend, indien partijen deze schriftelijk
zijn overeengekomen en uitsluitend voor de aanbiedingen, offertes en (aanvullende)
overeenkomsten waarop zij van toepassing zijn. Met betrekking tot de overige aanbiedingen,
offertes en (aanvullende) overeenkomsten blijven deze algemene voorwaarden onverkort van
kracht.
1.4. Mocht enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, dan
zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven en zal (zullen) de nietige of vernietigde
bepaling(en) van deze algemene voorwaarden worden vervangen door (een) geldige
bepaling(en) waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde
bepaling(en) in acht worden genomen.
1.5. In geval van strijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en de tussen Opdrachtnemer en
Opdrachtgever gesloten (koop)overeenkomst prevaleert de (koop)overeenkomst.
1.6. Rechten van Opdrachtgever uit deze overeenkomst kunnen door Opdrachtgever niet worden
overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Opdrachtnemer. Deze
bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83 lid 2
BW.
1.7. De overeenkomst werkt slechts tussen partijen. Een derde partij – direct of indirect verbonden
aan Opdrachtgever – kan onder de overeenkomst geen aanspraak geldend maken jegens
Opdrachtnemer.
1.8. Alle afbeeldingen en specificaties van goederen in catalogi, prijslijsten, advertenties en
dergelijke gelden als een weergave bij benadering.
1.9. Ingeval dat een overeenkomst wordt gesloten per e-mail of ander elektronisch
communicatiemiddel, dan heeft een dergelijke e-mail of ander elektronisch communicatiemiddel
dezelfde rechtsgeldigheid als een schriftelijke verklaring.
1.10. Indien Opdrachtnemer in enig document verwijst naar technische-, veiligheids- of
kwaliteitsvoorschriften en/of andere informatie, wordt Opdrachtgever geacht deze te kennen,
tenzij hij Opdrachtnemer onverwijld schriftelijk van het tegendeel in kennis stelt. Alsdan zal
Opdrachtnemer hem over deze voorschriften nader informeren.
Artikel 2 – Offertes en aanbiedingen:
2.1. Alle aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend ook al is in het aanbod een
termijn voor aanvaarding gesteld. Alle te noemen prijzen zijn in euro (€ of EUR). Opdrachtnemer
heeft het recht om druk- en schrijffouten alsmede andere fouten in de communicatie te
herstellen. Prijsopgave geschiedt te allen tijde onder de veronderstelling van gunstige kweek- en
oogstcondities.
2.2. Alle aanbiedingen en offertes zijn gebaseerd op de uitvoering van de overeenkomst door
Opdrachtnemer onder normale omstandigheden op basis van bij Opdrachtnemer bekende
gegevens en gedurende gebruikelijke werkuren, tenzij schriftelijk anders aangegeven.
2.3. Door Opdrachtnemer verstrekte gegevens in drukwerk, op de website of op andere wijze,
waaronder de prijs, eigenschappen, maten, kleur, tekeningen en afbeeldingen, zijn aan
wijzigingen onderhevig en kunnen ook zonder voorafgaand bericht wijzigen. Een tussentijdse,
niet aangekondigde wijziging kan Opdrachtnemer niet worden tegengeworpen.
2.4. Als Opdrachtgever aan Opdrachtnemer gegevens, tekeningen, werkinstructies en daarmee
vergelijkbare gegevens verstrekt, mag Opdrachtnemer uitgaan van de juistheid hiervan en zal
hij deze bij het opstellen van zijn aanbieding gebruiken. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever
echter wel wijzen op de voor hem redelijkerwijs kenbare en voor het werk relevante:
- onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
- onjuistheden in de door Opdrachtgever verlangde werkwijzen en constructies;
- gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
- gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door Opdrachtgever ter
beschikking zijn gesteld;
- onjuistheden in de door of namens Opdrachtgever verstrekte gegevens;
- onjuistheden en gebreken, zoals in bovenstaande punten genoemd, voor zover deze zich voor
of tijdens de uitvoering van het werk aan Opdrachtnemer openbaren en Opdrachtnemer ter zake
kundig moet worden geacht.
2.5. Als onjuistheden en gebreken als benoemd in artikel 2.4. kwalificeren in ieder geval niet
afwijkingen op het gebied van kleur en door Opdrachtgever opgegeven maten, zulks met
inachtneming van het bepaalde in artikel 4.
2.6. Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan adviezen en informatie die hij van
Opdrachtnemer krijgt, als deze geen directe betrekking hebben op de feitelijke opdracht.
Artikel 3 - Overeenkomst en totstandkoming:
3.1. De overeenkomst komt tot stand doordat Opdrachtnemer de order schriftelijk accepteert door
middel van een bevestiging (hierna: “Opdrachtbevestiging”). Opdrachtgever dient de
Opdrachtbevestiging direct en onverwijld te controleren. De overeenkomst geldt als gesloten en
volledig bewezen door de Opdrachtbevestiging van Opdrachtnemer, tenzij Opdrachtgever binnen
48 uur na verzending van de Opdrachtbevestiging schriftelijk en met redenen omkleed zijn
bezwaren aan Opdrachtnemer heeft kenbaar gemaakt. Aanvullende afspraken en/of wijzigingen,
door wie dan ook gedaan, zijn slechts bindend, indien deze door Opdrachtnemer schriftelijk zijn
bevestigd.
3.2. Iedere aanbieding of toezegging gedaan door een personeelslid of vertegenwoordiger van
Opdrachtnemer is alleen bindend voor zover de laatstgenoemde dit schriftelijk heeft bevestigd.
3.3. Mondelinge afspraken binden Opdrachtnemer niet dan nadat en voor zover deze schriftelijk door
Opdrachtnemer zijn bevestigd.
3.4. Bij een samengestelde prijsopgave bestaat geen verplichting voor Opdrachtnemer tot levering
van de in de offerte begrepen goederen tegen een overeenkomend gedeelte van de opgegeven
prijs, noch geldt de offerte automatisch voor nabestellingen.
3.5. De door Opdrachtnemer te leveren goederen behoeven niet aan andere specificaties te voldoen
en/of behoeven geen andere eigenschappen te hebben dan die schriftelijk zijn vastgelegd in de
Opdrachtbevestiging. Met inachtneming van de overige bepalingen van deze algemene
voorwaarden (en die van de overeenkomst), zal Opdrachtnemer de goederen leveren
overeenkomstig de specificaties zoals vastgelegd in de Opdrachtbevestiging.
3.6. Opdrachtnemer streeft ernaar de zonnepanelen en/of omvormers te leveren en/of te installeren
die met de Opdrachtgever zijn overeengekomen. Vanwege onder meer – maar niet beperkt tot -
de technologische ontwikkelingen op dit gebied en leveringskrapte, is Opdrachtnemer echter te
allen tijde gerechtigd om andere, ter uitsluitende beoordeling van Opdrachtnemer, ten minste
technisch gelijkwaardige, versies/types van de zonnepanelen en/of omvormers te leveren en/of
te installeren. Afwijkingen in de (specificaties van) de geleverde en/of geïnstalleerde
zonnepanelen en/of omvormers ten opzichte van hetgeen in de Overeenkomst is opgenomen,
zijn geen grond tot schadevergoeding en/of ontbinding.
Artikel 4 - Prijs:
4.1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, is de prijs een netto prijs, exclusief
omzetbelasting, servicekosten en overige op de verkoop en/of levering en/of uitvoering van de
overeenkomst vallende overheidslasten en/of lasten van derden, op basis van levering “ex
works” conform Incoterms 2000 en exclusief emballage.
4.2. Indien na de datum van orderbevestiging maar voor levering zich prijsverhogingen voordoen,
bijvoorbeeld door veranderde wet- en regelgeving van de overheid of door enige andere
omstandigheid waardoor grondslag van de berekening van Opdrachtnemer wijzigt, zulks
uitsluitend ter beoordeling van Opdrachtnemer, is Opdrachtnemer gerechtigd de
overeengekomen prijs evenredig te verhogen.
Artikel 5 - Levering:
5.1 De levertijd en/of uitvoeringsperiode van de gehele leverantie, het gehele werk, de
deelwerkzaamheden of de deelleveranties, worden door Opdrachtnemer bij benadering
vastgesteld en betreffen nimmer fatale termijnen.
5.2. Bij de vaststelling van de levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat Opdrachtnemer ervan uit dat hij
de opdracht kan uitvoeren onder de omstandigheden die hem op dat moment bekend zijn.
5.3. De levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat in wanneer over alle technische details
overeenstemming is bereikt, alle noodzakelijke gegevens, definitieve tekeningen enz. in het
bezit zijn van Opdrachtnemer, de overeengekomen (termijn)betaling is ontvangen én aan de
noodzakelijke voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht is voldaan.
5.4. Als er sprake is van andere omstandigheden dan die welke Opdrachtnemer bekend waren toen
hij de levertijd en/of uitvoeringsperiode vaststelde, kan Opdrachtnemer de levertijd en/of
uitvoeringsperiode verlengen met de tijd die nodig is om de opdracht onder deze
omstandigheden uit te voeren. Als de werkzaamheden niet in de planning van Opdrachtnemer
kunnen worden ingepast, zullen deze worden uitgevoerd zodra zijn planning dit toelaat.
5.5. Op Opdrachtgever rust een afnameplicht. Indien Opdrachtgever de goederen niet op het
vastgestelde tijdstip in ontvangst neemt, is Opdrachtgever in verzuim en kan Opdrachtnemer
naar keuze (i) de overeenkomst ontbinden; (ii) de goederen voor rekening en risico aan
Opdrachtgever verzenden; (iii) de goederen voor rekening en risico van Opdrachtgever opslaan.
Alle uit bovenstaande omstandigheden voortvloeiende kosten, waarin onder andere begrepen de
kosten van opslag en eventuele minderopbrengst, komen voor rekening van Opdrachtgever. Het
bovenstaande geldt onverminderd de overige aan Opdrachtnemer toekomende rechten.
5.6. Als er sprake is van meerwerk wordt de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de tijd
die nodig is om de materialen en onderdelen daarvoor te (laten) leveren en om het meerwerk te
verrichten. Als het meerwerk niet in de planning van Opdrachtnemer kan worden ingepast,
zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra de planning dit toelaat.
5.7. Als er sprake is van gerechtvaardigde opschorting van verplichtingen door Opdrachtnemer,
wordt de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de duur van de opschorting. Als
voortzetting van de werkzaamheden niet in de planning van Opdrachtnemer kan worden
ingepast, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra de planning dit toelaat.
5.8. Opdrachtnemer is gerechtigd derden de opdracht uit te laten voeren. De toepasselijkheid van
artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
5.9. Bij koop zonder montage, vindt levering plaats, “ex works”, conform Incoterms 2000; het risico
van de zaak gaat over op het moment dat Opdrachtnemer deze ter beschikking stelt aan
Opdrachtgever.
5.10. Ongeacht het bepaalde in artikel 5.9. kunnen Opdrachtgever en Opdrachtnemer overeenkomen
dat Opdrachtnemer voor het transport zorgt. Het risico van opslag, laden, transport en lossen
rust ook in dat geval op Opdrachtgever. Opdrachtgever kan zich tegen deze risico’s verzekeren.
Artikel 6 - Betaling:
6.1. Betaling wordt gedaan op de plaats van vestiging van Opdrachtnemer of op een door
Opdrachtnemer aangewezen rekening.
6.2. Tenzij anders overeengekomen vindt betaling zonder aftrek van enige korting of bankkosten in
de aangegeven valuta binnen zeven (7) dagen na factuurdatum plaats.
6.3. Betaling wordt geacht eerst te hebben plaatsgevonden, zodra het verschuldigde bedrag
onherroepelijk op de bankrekening van Opdrachtnemer is bijgeschreven.
6.4. Opdrachtgever doet afstand van het recht om een schuld aan de Opdrachtnemer te verrekenen
met een vordering op de Opdrachtnemer.
6.5. Opdrachtgever doet afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst
voortvloeiende verbintenis op te schorten.
6.6. Indien Opdrachtgever met betaling van enige vordering jegens Opdrachtnemer in gebreke is,
heeft Opdrachtnemer het recht de verdere uitvoering van alle tussen Opdrachtnemer en
Opdrachtgever lopende overeenkomsten op te schorten, tot die betaling is geschied, terwijl, ook
indien anders is overeengekomen, over de verdere levering contante vooruitbetaling kan worden
geëist. Het hier bepaalde geldt ook bij betwisting van de vordering. Indien naderhand de
Opdrachtgever in het gelijk mocht worden gesteld, kan Opdrachtnemer nimmer schadeplichtig
zijn. Eventuele bezwaren tegen een factuur dienen binnen vijf (5) dagen na de factuurdatum
schriftelijk gemotiveerd bij Opdrachtnemer te worden ingediend; ingeval niet (tijdig) bezwaar
wordt gemaakt, geldt de factuur als geaccepteerd.
6.7. Bij overschrijding van de overeengekomen betalingstermijn is Opdrachtgever van rechtswege in
verzuim en vanaf het intreden van het verzuim de wettelijke handelsrente (als bedoeld in artikel
6:119a Burgerlijk Wetboek) verschuldigd.
6.8. Alle kosten, zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke, met betrekking tot de invordering
van het door Opdrachtgever verschuldigde en niet tijdig betaalde gemaakt, zijn voor rekening
van Opdrachtgever, waarbij een minimum van € 50,00 wordt aangehouden. De kosten worden
berekend op basis van de volgende tabel:
over de eerste € 3.000,00 15%
over het meerdere tot € 6.000,00 10%
over het meerdere tot € 15.000,00 8%
over het meerdere tot € 60.000,00 5%
over het meerdere vanaf € 60.000,00 3%
Als de werkelijk gemaakte gerechtelijk en buitengerechtelijke kosten hoger zijn, dan uit
bovenstaande berekening volgt, zijn de werkelijk gemaakte kosten verschuldigd.
6.9. De door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter voldoening van alle verschuldigde
renten, kosten en boetes en vervolgens ter voldoening van vorderingen uit overeenkomst, die
het langst opeisbaar zijn, zelfs indien Opdrachtgever meedeelt dat de voldoening op een andere
vordering ziet.
6.10. Ingeval van liquidatie, insolventie, aanvraag faillissement of surséance van betaling van
Opdrachtgever zijn de vorderingen van Opdrachtnemer, uit welke hoofde dan ook, bij
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
6.11. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht om bij of na het aangaan van de overeenkomst,
alvorens (verder) te presteren, zekerheid - in welke vorm dan ook - te verlangen van
Opdrachtgever voor de nakoming van al haar verplichtingen uit de overeenkomst. Indien
Opdrachtgever niet voldoet aan het verzoek tot het stellen van zekerheid, heeft Opdrachtnemer
het recht, onverminderd haar overige rechten, de overeenkomst zonder ingebrekestelling of
gerechtelijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden of de (verdere) uitvoering van de
overeenkomst onmiddellijk op te schorten, onverminderd haar recht op vergoeding van door
haar geleden schade. Tevens is al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke hoofde
dan ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
Artikel 7 – Omvang van het werk:
Algemene voorwaarden Leudal Duurzame Systemen B.V.
Versie 2023.01 Pagina 5 van 12
7.1. Opdrachtgever moet ervoor zorgen dat de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke
toestemmingen, waaronder alle vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen die
noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren, tijdig verkregen zijn.
7.2. In de prijs van het werk zijn (niet-limitatief) niet begrepen:
- de kosten voor grond-, hei-, hak-, breek-, beton-, funderings-, metsel-, timmer-, tegel-,
stukadoors-, schilder-, behangers-, steiger-, herstelwerk of ander bouwkundig werk en
werkzaamheden aan cv-installaties en dergelijke;
- de kosten voor aansluiting van gas-, water-, elektriciteit- of andere infrastructurele
voorzieningen;
- de kosten ter voorkoming of beperking van schade aan, op of bij het werk aanwezige zaken;
de kosten van afvoer van materialen, bouwstoffen of afval; de kosten van verticaal transport op
de bouwplaats.
7.3. In de prijs is tevens niet begrepen het leveren en aanbrengen van bevestigingsmiddelen, zoals
ankerrails, schroefhulzen en invoegers, alsmede van stelregels en overige voorzieningen die
noodzakelijk zijn voor de montage van zaken.
Artikel 8 – Wijzigingen in het werk:
8.1. Wijzigingen in het werk resulteren in ieder geval in meer- of minderwerk als:
- er sprake is van een wijziging in het ontwerp of bestek;
- de door Opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid;
- de in het werk gemeten toleranties niet overeenkomen met de daarover gemaakte afspraken.
8.2. Meerwerk wordt berekend op basis van de waarde van de prijsbepalende factoren die geldt op
het moment dat het meerwerk wordt verricht. Minderwerk wordt verrekend op basis van de
waarde van de prijsbepalende factoren die gold op het moment van het sluiten van de
overeenkomst.
Artikel 9 – Uitvoering van het werk:
9.1. Opdrachtgever verleent Opdrachtnemer en/of door haar ingeschakelde derden toegang tot de
plaats waar de overeengekomen werkzaamheden worden uitgevoerd.
9.2. Opdrachtgever staat ervoor in dat op de plaats van uitvoering van de overeengekomen
werkzaamheden geen asbest, andere schadelijke zaken en/of onveilige situaties aanwezig zijn
dan wel kunnen ontstaan. Tot deze situaties behoren, maar zijn niet beperkt tot, onveilige of
gebrekkige dakconstructies en broze, afbrokkelende en/of constructief of anderszins onveilige
muren.
9.3. Als er sprake is van onwerkbare omstandigheden waaronder begrepen onwerkbaar weer, wordt
de levertijd en/of uitvoeringsperiode van Opdrachtnemer verlengd met de als gevolg van de
onwerkbare omstandigheden ontstane stagnatietijd. Onder onwerkbare omstandigheden worden
onder andere verstaan: alle omstandigheden, waaronder begrepen onwerkbaar weer (zoals
neerslag, wind en vorst), die er de oorzaak van zijn dat er een (onveilige) werksituatie ontstaat
die niet voldoet aan de geldende veiligheidseisen.
9.4. Dagen waarop er sprake is van onwerkbare omstandigheden zullen door Opdrachtnemer als
onwerkbare werkdagen worden beschouwd. Onder onwerkbare werkdagen worden verstaan:
werkdagen, respectievelijk halve werkdagen, waarop door omstandigheden buiten de
verantwoordelijkheid van Opdrachtnemer gedurende ten minste vijf uren, respectievelijk ten
minste twee uren, door het grootste deel van de tewerkgestelde personen of machines niet kon
worden gewerkt.
9.5. Opdrachtnemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor bijvoorbeeld voorzieningen, middelen,
materialen, hulpmaterialen, machines, steigers, stellages, voertuigen, liften, ladders en
dergelijke, die door Opdrachtgever zelf ter beschikking zijn gesteld. Opdrachtgever staat ervoor
in dat deze voorzieningen voldoen aan de van overheidswege voorgeschreven
(bouw)veiligheidseisen en zal Opdrachtnemer vrijwaren voor enige aanspraken van derden
terzake schade die is ontstaan door het gebruik van de hiervoor genoemde voorzieningen.
9.6. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade als gevolg van verlies, diefstal, verbranding of
beschadiging van gereedschappen, materialen en andere zaken van Opdrachtnemer die zich
bevinden op de plaats waar de werkzaamheden worden verricht of, wanneer dit een andere
locatie betreft, waar deze al dan niet tijdelijk worden opgeslagen.
9.7. Wanneer Opdrachtgever zijn verplichtingen zoals omschreven in de vorige leden niet nakomt en
daardoor vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden ontstaat, zullen de werkzaamheden
worden uitgevoerd zodra de planning van Opdrachtnemer dit toelaat. Daarnaast is
Opdrachtgever aansprakelijk voor alle daaruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende schade.
Artikel 10 – Oplevering van het werk:
10.1. Onder oplevering wordt in dit artikel verstaan, het door Opdrachtnemer conform artikel 10.2.
geheel of gedeeltelijk opleveren van het werk aan diens contractuele
wederpartij/Opdrachtgever.
10.2. Het werk, of overeenkomstig het bestek een gedeelte van het werk, wordt als opgeleverd
beschouwd wanneer:
- Opdrachtgever het werk geheel of voor het betreffende deel heeft goedgekeurd;
- het werk door Opdrachtgever of een derde in gebruik is genomen;
- Opdrachtnemer schriftelijk aan Opdrachtgever heeft meegedeeld dat het werk is voltooid en
Opdrachtgever niet binnen veertien (14) dagen na de mededeling schriftelijk kenbaar heeft
gemaakt, of het werk al dan niet is goedgekeurd; of,
- Opdrachtgever het werk niet goedkeurt op grond van kleine gebreken of ontbrekende
onderdelen die binnen een redelijke termijn kunnen worden hersteld of nageleverd en die
ingebruikname van het werk niet in de weg staan.
10.3. Keurt Opdrachtgever het werk dan wel een deel of delen van het werk niet goed, dan is hij
verplicht dit onder opgave van redenen schriftelijk kenbaar te maken aan Opdrachtnemer binnen
een termijn van veertien (14) dagen.
10.4. Keurt Opdrachtgever het werk, dan wel een deel of delen van het werk terecht niet goed, dan
zal hij Opdrachtnemer in de gelegenheid stellen de afgekeurde delen van het werk opnieuw op
te leveren. De bepalingen van dit artikel zijn daarop opnieuw van toepassing.
Artikel 11 - Eigendomsvoorbehoud:
11.1. Levering van goederen door Opdrachtnemer geschiedt telkens onder de opschortende
voorwaarde dat alle bestaande en toekomstige vorderingen van Opdrachtnemer op
Opdrachtgever uit hoofde van een gesloten of nadere overeenkomsten, volledig betaald zijn. Het
hierin besloten eigendomsvoorbehoud geldt echter niet ter zake van andere vorderingen dan:
a. vorderingen betreffende tegenprestaties ter zake van de door Opdrachtnemer aan
Opdrachtgever geleverde of nog te leveren goederen of door Opdrachtnemer ten behoeve
van Opdrachtgever verrichte of te verrichten werkzaamheden, en/of,
b. vorderingen wegens het tekortschieten in de nakoming van de sub a bedoelde
overeenkomsten, die vorderingen tot schadevergoeding en vergoeding van
buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten, contractuele en wettelijke renten, boeten en
dwangsommen daaronder begrepen.
11.2. Opdrachtgever is verplicht de geleverde goederen separaat te bewaren en van aanduidingen te
voorzien dat deze eigendom zijn van Opdrachtnemer. Zo lang de opschortende voorwaarde als
bedoeld in 11.1. niet is ingetreden, is Opdrachtgever niet bevoegd om de onder
eigendomsvoorbehoud gekochte goederen te vervreemden, de feitelijke macht over die
goederen geheel of gedeeltelijk aan een of meer derden te geven of een rechtshandeling aan te
gaan die ertoe verplicht die feitelijke macht over de gekochte goederen geheel of gedeeltelijk
aan een of meer derden uit handen te geven, met dien verstande dat deze bevoegdheden
slechts aan de Opdrachtgever toekomen indien en voor zover dat nodig althans wenselijk is in
het kader van de normale uitoefening van haar bedrijf.
11.3. Aan Opdrachtnemer komt het recht toe de voorbehouden eigendom, en de hieraan verbonden
rechten en verplichtingen, aan één of meer derden over te dragen.
11.4. Ingeval Opdrachtgever uit één of meer door Opdrachtnemer geleverde of nog te leveren
goederen een nieuwe zaak vormt of doet vormen, dan wordt c.q. is die nieuwe zaak gevormd
voor Opdrachtnemer.
11.5. Bij Opdrachtgever aangetroffen goederen van dezelfde soort als door Opdrachtnemer aan
Opdrachtgever ter hand gesteld, worden vermoed aan Opdrachtnemer toe te behoren,
behoudens door Opdrachtgever te leveren tegenbewijs.
11.6. Ingeval de Afnemer gevestigd is in de Bondsrepubliek Duitsland geldt ter zake een van dit artikel
11 (Eigendomsvoorbehoud) afwijkende regeling als vervat in Annex 1 (Eigentumsvorbehalt).
Artikel 12 - Overmacht:
12.1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van
Opdrachtnemer in de nakoming van enige verplichting jegens Opdrachtgever niet aan
Opdrachtnemer kan worden toegerekend in geval van een van de wil van Opdrachtnemer
onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens
Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor nakoming van de
verplichtingen door Opdrachtnemer in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden
verlangd. Tot deze omstandigheden worden in ieder geval gerekend: wanprestaties van
toeleveranciers of andere derden waarvan Opdrachtnemer afhankelijk is in het kader van de
uitvoering van de overeenkomst, gebrek aan grondstoffen, vervoersproblemen, oorlog, rellen,
sabotage, pandemie, epidemie, overstromingen, verlies, beschadiging en/of vertraging tijdens
en door transport, extreem ziekteverzuim en wilde stakingen van het personeel,
acties/maatregelen bij de douane, (tijdelijke) afsluiting van bepaalde geografische gebieden,
mislukte of tegenvallende oogst, brand, ex-of importverboden, en andere ongevallen en ernstige
storingen in het bedrijf van Opdrachtnemer of bij diens Opdrachtnemers en nationale rampen
alsmede de COVID-19-pandemie alsmede alle daaruit voortvloeiende maatregelen van nationale
en internationale overheden en lagere overheden.
12.2. Indien zich een situatie voordoet als bedoeld in artikel 12.1. als gevolg waarvan Opdrachtnemer
niet kan voldoen aan zijn verplichting richting Opdrachtgever, dan worden deze verplichtingen
opgeschort zolang Opdrachtnemer niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in vorige
zin bedoelde situatie meer dan zes (6) maanden heeft geduurd, hebben beide partijen het recht
de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden. Opdrachtnemer is in dat geval
niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als Opdrachtnemer als gevolg van de
overmachtstoestand enig voordeel geniet.
12.3. Indien Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht haar verplichtingen uit de
overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, is
Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
separaat te factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake
van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 13 – Aansprakelijkheid en vrijwaring:
13.1. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor directe schade is beperkt. De aansprakelijkheid
voor indirecte schade is uitgesloten. Onder het begrip indirecte schade wordt in elk geval – maar
niet-limitatief – verstaan: gevolgschade, immateriële schade, bedrijfs- en stagnatieschade,
schade ter zake van een door Opdrachtgever of derden geïnitieerde product recall door welke
oorzaak dan ook ontstaan, gederfde winst of milieuschade, dan wel schade als gevolg van
aansprakelijkheid jegens derden alsmede opzichtschade zijnde schade die door of tijdens de
uitvoering van het werk wordt toegebracht aan zaken die zich bevinden in de nabijheid van de
plaats waar gewerkt wordt.
13.2. Opdrachtnemer is voorts niet aansprakelijk voor schade die ontstaan is als gevolg van:
- overmacht, zoals in artikel 12.1. in deze algemene voorwaarden is omschreven;
- daden of nalatigheid van de Opdrachtgever, zijn ondergeschikten, dan wel personen die door
of vanwege hem te werk gesteld zijn; nalatigheden van de Opdrachtgever in het onderhoud van
de geleverde zaken;
- onjuiste montage door Opdrachtgever;
- beschadigingen aan de geleverde zaken ten gevolge van mechanische dan wel biologische
invloeden van buitenaf; normale slijtage aan de geleverde zaken;
- buitengewone luchtvochtigheidscondities in de ruimte waarin de geleverde zaken zijn
aangebracht en/of geleverd;
- verkleuring van de geleverde zaken ten gevolge van de inwerking van licht en/of
weersinvloeden;
- enige andere van buitenaf afkomstige invloeden.
13.3. Iedere aansprakelijkheid (voor directe en/of indirecte schade) – ongeacht de grondslag van de
aansprakelijkheid – van Opdrachtnemer is beperkt tot het bedrag dat in voorkomende gevallen
wordt uitgekeerd door de aansprakelijkheidsverzekeraar van Opdrachtnemer verminderd met
het door Opdrachtnemer te betalen eigen risico. Indien geen uitkering krachtens de
aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer plaatsvindt – ongeacht de reden voor de nonuitkering – is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot het bedrag aan netto
factuurwaarde dat door de Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever in rekening is gebracht
gedurende drie (3) maanden voorafgaand aan het ontstaan van de aansprakelijkheid en tijdig
door Opdrachtgever is voldaan, met dien verstande dat de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer
nooit hoger is dan EUR 25.000,- (zegge: vijfentwintigduizend euro) per gebeurtenis of serie van
samenhangende gebeurtenissen.
13.4. Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor schade die het gevolg is van
opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer of diens leidinggevende ondergeschikten.
13.5. Alle vorderingsrechten van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer, hetzij uit hoofde van een
tekortkoming in de nakoming, hetzij uit hoofde van een onrechtmatige daad, hetzij op enige
andere grond vervallen zodra een periode van één (1) jaar is verstreken na de dag waarop de
Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn met het bestaan van die
vorderingsrechten en de Opdrachtgever de betreffende vorderingen niet binnen die periode van
één (1) jaar in rechte aanhangig heeft gemaakt.
13.6. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele vorderingen van derden wegens
schade, die wordt geleden door derden in verband met door Opdrachtgever aan deze derden
geleverde goederen of goederen waarin de goederen van Opdrachtnemer verwerkt zijn, tenzij
rechtens vast komt te staan dat deze aanspraken een direct gevolg zijn van grove schuld of
opzet van de zijde van Opdrachtnemer en Opdrachtgever bovendien aantoont dat hem ter zake
geen enkel verwijt treft.
Artikel 14 – Garantie:
Indien in de offerte/overeenkomst/opdrachtbevestiging een andere garantieregeling is
opgenomen dan geldt deze regeling bij voorrang. In dat geval geldt onderstaande regeling in
aanvullende zin.
14.1. Opdrachtnemer staat voor een periode van twaalf (12) maanden na (op)levering in voor de
goede uitvoering van de overeengekomen prestatie in die zin dat zij gebreken aan de installatie
binnen deze termijn zal verhelpen, behoudens voor die gevallen dat er geen gebrek in de
installatie aanwezig is.
14.2. Voor door Opdrachtnemer uitgevoerde installatiewerkzaamheden gelden de
uitvoeringstoleranties behorende bij de ten tijde van de werkzaamheden geldende NEN 1010 &
3140 norm, welke normen als richtlijn hebben te gelden. Installatiewerkzaamheden binnen deze
uitvoeringstoleranties worden nimmer als gebrekkig beschouwd.
14.3. Met betrekking tot de garantie van geleverde zaken, geeft Opdrachtnemer dezelfde garantie als
door de fabrikant wordt gegeven, inclusief eventuele uitsluitingen daarvan.
14.4. Gebruikt Opdrachtnemer bij de uitvoering van zijn prestatie door derden toegeleverde
materialen of diensten, dan is de garantie van Opdrachtnemer aan Opdrachtgever gelijk aan de
garantie die Opdrachtnemer verkrijgt van deze derde.
14.5. Bestaat de overeengekomen prestatie uit aanneming van werk, dan staat Opdrachtnemer voor
de in artikel 14.2. genoemde periode in voor de deugdelijkheid van de geleverde constructie en
de gebruikte materialen, mits hij vrij was in de keuze daarvan. Als blijkt dat de geleverde
constructie of de gebruikte materialen niet deugdelijk zijn, zal Opdrachtnemer deze naar zijn
keuze herstellen of vervangen.
14.6. Bestaat de overeengekomen prestatie alleen uit levering van een zaak, dan staat
Opdrachtnemer gedurende de in artikel 14.2 c.q. artikel 14.3 jo. artikel 14.4 genoemde periode
in voor de deugdelijkheid van de geleverde zaak. Als blijkt dat de levering niet deugdelijk is
geweest, dan moet de zaak binnen een redelijke termijn franco door de Opdrachtgever aan
Opdrachtnemer worden teruggezonden. Daarna zal Opdrachtnemer de keuze maken of hij: de
zaak herstelt of de zaak vervangt. De eventueel gemaakte reis-, verblijf- en/of transportkosten
komen, evenals de kosten van de- en montage, voor rekening van Opdrachtgever.
14.7. Indien de kosten van vervanging of herstel voor rekening van Opdrachtnemer komen, zal het
door Opdrachtnemer te vergoeden bedrag beperkt zijn tot maximaal dat deel van het
factuurbedrag (exclusief omzetbelasting) dat betrekking heeft op de vervaardigings- en
montagekosten van het te herstellen of te vervangen onderdeel.
14.8. Opdrachtgever moet Opdrachtnemer in alle gevallen de gelegenheid bieden een eventueel
gebrek te herstellen of een defect (onder)deel te vervangen. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer
het gebruik van energie, hijs-, hef- en transportwerktuigen, steigers, glazenwasinstallaties en
dergelijke om niet toestaan.
14.9. De garantie gaat pas in wanneer Opdrachtgever ten opzichte van Opdrachtnemer aan al zijn
verplichtingen heeft voldaan. Indien sprake is van opschorting van de ingangsdatum van de
garantie, wordt de einddatum van de garantie niet gewijzigd.
14.10. Door herleveren, vervangen of herstellen wordt de garantietermijn niet verlengd of vernieuwd.
14.11. Geen garantie wordt gegeven voor gebreken zoals, of gebreken die het gevolg (kunnen) zijn
van:
- verwering en/of normale slijtage;
- onoordeelkundig of abnormaal gebruik;
- het ontbreken van onderhoud of reiniging;
- installatie, montage, wijziging, reparatie of toevoegingen door Opdrachtgever of door derden;
- kleine onvolkomenheden in de afwerking die geen afbreuk doen aan de deugdelijkheid;
- beschadigingen die het gevolg zijn van vormveranderingen in bouwkundige constructies, van
niet op de juiste wijze uitgevoerde bouw-, herstel-, reinigings- of andere werkzaamheden of van
het gebruik van voor het doel ongeschikt(e) materia(a)l(en);
- beschadigingen die het gevolg zijn van onvoorziene, tijdelijke of blijvende, schadelijke
invloed(en) van het milieu;
- zaken, materialen, werkwijzen en constructies die afwijken van de geldende kwaliteitseisen,
adviezen en voorschriften, voor zover deze op uitdrukkelijke instructie van Opdrachtgever zijn
toegepast;
- door of namens Opdrachtgever geleverde materialen;
- kleurverschillen en/of glansverlies;
- gebreken die bij de (op)levering geconstateerd hadden kunnen worden;
- beschadigingen en/of gebreken die tijdens of na (op)levering ontstaan zijn door invloeden van
buitenaf;
- het aanbrengen of gebruiken van zonweringen, glazenwasinstallaties, ladders en dergelijke;
- (thermische)glasbreuk of de toepassing van (spiegel)draadglas;
- schade ten gevolge van warmtebelasting boven de 70° C;
- kitwerk, behalve voor wat betreft (overeengekomen) waterdichtheid;
- onjuiste opslag door Opdrachtgever waardoor het geleverde blootgesteld wordt aan de
inwerking van vocht, vervuiling, schimmel, droogte, licht, hoge en lage temperaturen, schokken
en trillingen dan wel te langdurige opslag.
Artikel 15 - Reclame:
15.1. Opdrachtgever dient de geleverde goederen direct, volledig en nauwkeurig te (doen) inspecteren
met betrekking tot onder meer, maar niet beperkt tot, aantallen/gewicht en zichtbare en
onzichtbare gebreken. Reclames omtrent aantallen, gewicht en/of zichtbare gebreken dienen
plaats te vinden binnen 24 uur na ontvangst van de goederen onder nauwkeurige opgave van de
aard en de grond van de klachten. Reclames omtrent niet direct waarneembare afwijkingen
dienen te worden gedaan binnen 48 uur na vaststelling en in geen geval later dan drie (3)
weken na ontvangst van de goederen. Ieder vorderingsrecht van de Opdrachtgever op
Opdrachtnemer betrekking hebbende op fouten in de levering of gebreken in of aan door
Opdrachtnemer geleverde goederen vervalt onherroepelijk, zodra de hiervoor vermelde
reclametermijnen zijn verstreken. Geringe of in de branche gebruikelijke afwijkingen en
verschillen in kwaliteit, aantal, mate of afwerking kunnen geen grond voor reclames opleveren.
Opdrachtnemer mag tot 10% minder of meer van de gecontracteerde hoeveelheid leveren.
15.3. Opdrachtgever dient de inspectie met de benodigde zorg uit te (doen) voeren. Opdrachtgever
draagt het risico voor steekproefsgewijze inspectie en mag zich niet verlaten op het feit dat
Opdrachtgever een gebrek niet heeft ontdekt dat zichtbaar was en ontdekt had kunnen worden
bij levering, omdat Opdrachtgever niet de gehele partij heeft gecontroleerd.
Algemene voorwaarden Leudal Duurzame Systemen B.V.
Versie 2023.01 Pagina 10 van 12
15.4. De mogelijkheid van Opdrachtgever om te reclameren vervalt bovendien indien het gebrek aan
Opdrachtgever toerekenbaar is, waaronder is begrepen maar niet beperkt tot het geval waarin
de geleverde goederen onoordeelkundig zijn opgeslagen of gebruikt, of niet in overeenstemming
zijn gebruikt met de overeengekomen of gebruikelijke bestemming. Onder onoordeelkundig is
mede begrepen het niet in acht nemen van eventueel door Opdrachtnemer afgegeven bewaarof gebruiksinstructies.
15.5. Ingeval van een klacht is Opdrachtgever verplicht de goederen waarover hij klaagt ter
beschikking van Opdrachtnemer te houden. Opdrachtgever is bovendien verplicht zijn
medewerking aan een eventueel onderzoek door Opdrachtnemer of een door Opdrachtnemer
ingeschakelde derde te verlenen. Bij het gegrond verklaren van de klacht zijn de kosten van het
onderzoek voor Opdrachtnemer. Bij ongegrondverklaring zijn de kosten voor rekening van
Opdrachtgever.
15.6. Een klacht geeft Opdrachtgever niet het recht zijn (betalings)verplichtingen jegens
Opdrachtnemer niet na te komen, dan wel zich op opschorting respectievelijk verrekening te
beroepen.
15.7. Retournering van de goederen is slechts toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming
van Opdrachtnemer, onder nader door Opdrachtnemer te bepalen voorwaarden. Bij retournering
zonder toestemming van Opdrachtnemer geschiedt verzending, alsmede opslag van de goederen
voor rekening en risico van Opdrachtgever.
15.8. Indien een klacht terecht en binnen de daarvoor gestelde reclametermijnen wordt geuit, is
Opdrachtnemer uitsluitend verplicht tot het alsnog leveren van het ontbrekende, het vervangen
van de geleverde goederen, dan wel de goederen terug te nemen en Opdrachtgever te
crediteren voor het desbetreffende factuurbedrag. In geen geval is Opdrachtnemer gehouden tot
vergoeding van andere kosten en/of schade.
Artikel 16 – Annulering en opzegging:
16.1. Annulering van een opdracht door Opdrachtgever is in beginsel niet mogelijk. Indien
Opdrachtgever een opdracht niettemin geheel of gedeeltelijk annuleert, ten gevolge van welke
oorzaak dan ook, is hij gehouden aan Opdrachtnemer alle met het oog op de uitvoering van de
opdracht redelijkerwijs gemaakte kosten (onder andere kosten van voorbereiding, opslag en
dergelijke) te vergoeden, onverminderd het recht van Opdrachtnemer op vergoeding wegens
winstderving en overige schade.
16.2. Door Opdrachtgever zijn in geval van annulering tevens annuleringskosten verschuldigd. Deze
bedragen 30% van de hoofdsom, te vermeerderen met BTW.
16.3. Artikel 7:408 lid 2 BW is niet van toepassing.
Artikel 17 - Einde van de overeenkomst:
17.1. Opdrachtnemer is – niet tegenstaande het elders in deze algemene voorwaarden geregelde –
gerechtigd de overeenkomst met Opdrachtgever – alsmede alle daarmee samenhangende
overeenkomsten – met onmiddellijke ingang te beëindigen zonder dat er een voorafgaande
ingebrekestelling is vereist, in de volgende situaties:
a. ten laste van Opdrachtgever wordt conservatoir of executoriaal beslag gelegd en dit beslag
is niet binnen zestig (60) dagen opgeheven;
b. bij (aanvraag tot) faillissement, (voorlopige) surseance van betaling, toepassing van een
schuldsaneringsregeling, ontbinding van Opdrachtgever of de aanbieding van een
crediteurenakkoord door Opdrachtgever (althans er is sprake van vergelijkbare
omstandigheden en rechtsfeiten onder toepasselijke buitenlandse rechtsstelsels);
c. staking of feitelijke beëindiging van de bedrijfsuitoefening van Opdrachtgever;
d. indien er redenen zijn om aan te nemen dat Opdrachtgever te kort zal schieten in de
nakoming van zijn verplichtingen onder de overeenkomst (en/of daarmee samenhangende
overeenkomsten);
e. Opdrachtgever verkeert in verzuim in de nakoming van zijn verplichtingen onder de
overeenkomst (en/of daarmee samenhangende overeenkomsten);
f. binnen Opdrachtgever doet zich een wijziging in zeggenschap voor waaronder wordt
verstaan: de overdracht van de meerderheid van de aandelen in het kapitaal van de
vennootschap of wanneer de feitelijke zeggenschap binnen Opdrachtgever op grond van
een overeenkomst bij een of meer derden komt te liggen.
17.2. Alle vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever worden per datum beëindiging opeisbaar
en dienen door Opdrachtgever terstond te worden voldaan. Hetzelfde geldt voor alle per datum
beëindiging openstaande facturen (ongeacht de vraag of de betalingstermijn is verstreken) en
de verschenen rente en kosten (in overeenstemming met artikel 6).
17.3. Beëindiging van de overeenkomst laat onverlet de reeds bestaande rechten van de
Opdrachtnemer waaronder het recht tot het vorderen van schadevergoeding alsmede de
bepalingen in de overeenkomst of deze algemene voorwaarden die de strekking hebben hun
gelding te behouden na beëindiging van de overeenkomst.
17.4. Opdrachtnemer is in het geval van beëindiging niet aansprakelijk voor enige schade geleden
door Opdrachtgever. De aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt conform het bepaalde in
artikel 13.
Artikel 18 – Intellectuele eigendomsrechten:
18.1. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt Opdrachtnemer alle
intellectuele eigendomsrechten op de door hem geleverde zaken en gedane aanbiedingen,
verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, berekeningen, (proef)modellen,
programmatuur, handelsnamen, handelsmerken, logo’s, slogans, dienstmerken, knowhow,
informatie en elk ander onderscheidend materiaal.
18.2. Opdrachtgever zal Opdrachtnemer onmiddellijk inlichten over enige daadwerkelijke, verwachte
of beoogde inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtnemer.
18.3. De rechten op de in artikel 18.1. genoemde gegevens blijven eigendom van Opdrachtnemer
ongeacht of aan Opdrachtgever voor de vervaardiging ervan kosten in rekening zijn gebracht.
Deze gegevens mogen zonder uitdrukkelijke toestemming van Opdrachtnemer niet gekopieerd,
gebruikt of aan derden getoond worden.
18.4. Opdrachtgever garandeert dat geen gegevens over de door Opdrachtnemer gekozen detaillering,
gebruikte fabricage- en/of constructiemethode, zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke
toestemming van Opdrachtnemer worden gekopieerd, aan derden worden getoond,
bekendgemaakt of gebruikt.
18.5. Bij overtreding van de bepalingen in artikel 18.3 en 18.4 is Opdrachtgever aan Opdrachtnemer
een boete verschuldigd van € 25.000,00 per overtreding, onverminderd de rechten van
Opdrachtnemer op nakoming en schadevergoeding.
Artikel 19 – Emballage:
19.1. Opdrachtnemer is gerechtigd om de kosten van verpakkingen separaat in rekening te brengen.
19.2. De niet voor eenmalig gebruik bestemde emballage, waaronder begrepen maar niet beperkt tot
pallets, kratten, containers en andere hulpmiddelen voor transport, blijven eigendom van
Opdrachtnemer en Opdrachtgever is verplicht het materiaal terug te zenden. Opdrachtnemer
kan een termijn stellen waarbinnen een dergelijke terugzending plaats moet vinden
Artikel 20 - Overige bepaling, rechts-en forumkeuze:
20.1. Indien één of meerdere bepalingen uit deze algemene voorwaarden ongeldig blijken te zijn, of
door een rechter buiten werking worden gesteld, blijven de overige bepalingen onverkort van
kracht.
20.2. Op deze algemene voorwaarden en op alle door Opdrachtnemer gedane aanbiedingen en
uitgebrachte offertes alsmede op alle overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer
is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
20.3. Het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of
Goods) is niet van toepassing, evenals enige toekomstige internationale regeling inzake koop
van roerende zaken.
20.4. Alle geschillen tussen partijen, voortvloeiende uit of anderszins verband houdende met
offertes/aanbiedingen, deze algemene voorwaarden en/of overeenkomsten, hoe ook genaamd,
zullen bij uitsluiting van andere gerechten worden voorgelegd aan de rechtbank in Nederland
(arrondissement Limburg), en voor wat betreft vorderingen in kort geding aan de
voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg, met dien verstande dat Opdrachtnemer te allen
tijde gerechtigd is de zaak voor te leggen aan de volgens de wettelijke competentieregels
bevoegde rechter.
Annex 1
De definities Opdrachtnemer en Opdrachtgever zoals opgenomen in de algemene voorwaarden
betreffen in Annex 1 ‘uns/wir’ respectievelijk ‘Abnehmer/sie’.
Afwijkend van artikel 7 (Eigendomsvoorbehoud) geldt voor afnemers die gevestigd zijn in de
Bondsrepubliek Duitsland het volgende:
Eigentumsvorbehalt
1. Das Eigentum an den gelieferten Waren bleibt zur Sicherung aller Ansprüche vorbehalten, die
uns aus der gegenwärtigen und künftigen Geschäftsverbindung bis zum Ausgleich aller Salden
gegen den Abnehmer und seine Konzerngesellschaften zustehen. Unser Eigentum erstreckt sich
auf die durch Verarbeitung der Vorbehaltsware entstehende neue Sache. Der Abnehmer stellt
die neue Sache unter Ausschluss des eigenen Eigentumserwerbs für uns her und verwahrt sie
für uns. Hieraus erwachsen ihm keine Ansprüche gegen uns.
2. Vorbehaltsware mit Ware anderer Lieferanten, deren Eigentumsrechte sich ebenfalls an der
neuen Sache fortsetzen, erwerben wir zusammen mit diesen Lieferanten –unter Ausschluss eines
Miteigentumserwerbs des Abnehmers –Miteigentum an der neue Sache, wobei unser
Miteigentumsanteil dem Verhältnis des Rechnungswertes unserer Vorbehaltsware zu dem
Gesamtrechnungswert aller mitverarbeiteten Vorbehaltswaren.
3. Der Abnehmer tritt bereits jetzt seine Forderungen aus der Verausserung von Vorbehaltsware
aus unseren gegenwärtigen und künftigen Warenlieferungen mit sämtlichen Nebenrechten im
Umfang unseres Eigentumsanteils zur Sicherung an uns ab.
4. Bei Verarbeitung im Rahmen eines Werksvertrages wird die Werklohnforderung in hohe des
anteiligen Betrages unserer Rechnung für die mitverarbeitete Vorbehaltsware schon jetzt an uns
abgetreten. Solange der Abnehmer seinen Verpflichtungen aus der Geschäftsverbindung an uns
ordnungsgemäß nachkommt, darf er über die in unserem Eigentum stehende Ware im
ordentlichen Geschäftsgang verfügen und die an uns abgetretenen Forderungen selbst
einziehen.
5. Bei Zahlungsverzug oder begründeten Zweifeln an der Zahlungsfähigkeit oder Kreditwürdigkeit
des Abnehmers sind wir berechtigt, die abgetretenen Forderungen einzuziehen und die
Vorbehaltsware zurückzunehmen.
6. Scheck-/ Wechselzahlungen gelten erst nach Einlösung der Wechsel durch den Abnehmer als
Erfüllung.
7. Hinsichtlich der Vereinbarung von Eigentumsvorbehaltsrechten gilt ausschließlich deutsches
Recht.